Bathara Sambu utawa Sambo iku putra pambarepe Sanghyang Manikmaya, panguwasa Tribuwana, saka garwa sepisanan, Dewi Umayi.
Tembung Sambo tegese ambu utawa
ganda, tanggung jawab, cukat trengginas, sinandhi, tangeh lamun, cetha lan
tongkat utawa teken. Papan dununge Bathara Sambu ing Kayangan Swelagringging.
Prameswarine Bathara Sambu jenenge Dewi Hastuti, putrane putri Sanghyang Darmastuti, ateges uga putune Sanghyang Tunggal lan Dewi Darmani.
Prameswarine Bathara Sambu jenenge Dewi Hastuti, putrane putri Sanghyang Darmastuti, ateges uga putune Sanghyang Tunggal lan Dewi Darmani.
Bathara Sambu peputra cacah
papat, yaiku Bathara Sambosa, Bathara Sambawa, Bathara Sambujana lan Bathara
Sambodana. Bathara Sambo duwe hak pinuja dening para kang nganut agama Sambo
(Hindhu) kanthi paugeran-paugeran kang mligi.
Ing kitab Pustakaraja kayadene
kang kapethik ing buku Ensiklopedi Wayang Purwa, weton Balai Pustaka,
dijlentrehake yen Bathara Guru ngutus Bathara Narada supaya ngandharake babagan
agama cacah wolu marang Maharaja Kano/Kanwa kang jumeneng nata ing nagara
Purwacarita.
Ing wektu iku Bathara Narada nampa katrangan babagan paugeran-paugeran ing agama Syiwa, Sambo, Brahma, Indra, Bayu, Wisnu, Kala lan Durga.
Ing wektu iku Bathara Narada nampa katrangan babagan paugeran-paugeran ing agama Syiwa, Sambo, Brahma, Indra, Bayu, Wisnu, Kala lan Durga.
Bathara Sambo nate jumeneng
nata ing nagara Mendhangprawa lan jejuluk Sri Maharaja Maldewa. Patihe aran
Resi Acrakelasa kang watake jujur lan pinitaya.
Ngebur Samudra
Ing lakon Tirta Amerta, Bathara
Sambo dadi paraga baku karana nampa jejibahan saka Bathara Guru supaya mimpin
upaya ngebur samodra susu ing Kisranawa.
Miturut andharan ing buku Bunga
Rampai Wayang Purwa Beserta Penjelasannya, jilid 1, anggitane Bondhan Harghana
SW lan Muh Pamungkas Prasetya Bayu Aji, weton Cendrawasih, nalika ngebur
samodra iku Bathara Wisnu dadi landhesan kanthi cara njilma dadi kewan bulus
aran Akupa.
Tindhihe Gunung Mandara lan
Bathara Basuki kang arupa kewan ula dadi taline. Dene tenagane dipasrahake
marang para raseksa kang dipimpin dening Kala Pracinti lan Kala Rau.
Dene lakune ngebur samodra iku
dicritakake kaya mangkene. Sirahe Bathara Basuki kang arupa kewan ula dicekel
dening para raseksa lan buntute dicekel dening para dewa.
Sala bolongan kang dibur metu
mbulan kang dikantheni Dewi Laksmi, omben-omben anggur, jaran putih aran
Uceswara, manik kestuba kanggo kalung Bathara Wisnu, bokor putih isi banyu
Amerta kang digawa dening Bathari Danwantari, gajah putih aran Herawana kang
sabanjure diingu dening Bathara Indra lan sing pungkasan banyu racun calakuta.
Para dewa ora nglegewa yen
banyu calakuta iku bisa mateni, lan nalika para dewa ngelak banjur rebutan
banyu racun calakuta iku. Wusanane akeh dewa kang mati.
Bathara Guru uga ngombe banyu
iku, nanging isih kuwawa mutahake. Kahanan iku ndadekake gulune Bathara Guru
dadi werna biru karana racun kang dikandhut banyu calakuta iku. Ing wektu iku
Bathara Guru banjur jejuluk Nilakanta.
Nalika Dewi Laksmi metu saka
samodra susu lan nggawa bokor putih isi banyu Amerta, banyu iku banjur dadi
rebutan ing antarane para raseksa lan dewa. Para raseksa kasil ngrebut banyu
Amerta iku.
Bathara Wisnu banjur ngupaya
murih bisa ngrebut banyu iku. Kanthi cara malih wujud dadi raseksa wusanane
Bathara Wisnu kasil ngrebut tirta Amerta lan bisa kanggo ngusadani para dewa
kang keracunan banyu calakuta. Para dewa kang mati uga bisa urip maneh sawise
ditetesi tirta Amerta.
Raseksa Kala Rau kang kepengin
ngrebut bokor putih isi tirta Amerta banjur memba-memba dadi dewa. Nanging
nalika Kala Rau sedya ngombe banyu Amerta iku, Bathara Wisnu kasil manah gulune
Kala Rau nganggo Sanjata Cakra. Gulune Kala Rau pedhot saknalika, ananging ora
mati.
Gembunge Kala Rau tiba ing bumi
dadi lesung. Dene sirahe kang tetep urip pengin males Bathara Surya lan Bathara
Wisnu. Nalika Kala Rau kasil minangkani sumpahe bakal males marang para dewa
iku, dumadi kedadeyan grahana.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar