Bathari Durga iku mula bukane duwe jeneng Dewi Pramuni kang sulistya ing rupa. Dewi Pramuni mendhem rasa tresna marang panguwasa tribuwana, yaiku Bathara Guru.
Kanggo nggayuh ketemune rasa
tresnane marang Bathara Guru, sawijining dina Dewi Pramuni tapa brata. Sawise
nemoni maneka rupa pacoban lan godhan, wusanane katekan Bathara Guru, Dewi
Umayi lan Bathara Kala.
Ing wawanrembug antarane
Bathara Guru lan Dewi Pramuni, adhedhasar andharan ing Kitab Purwacarita, kaya
kang kapethik ing buku Ensiklopedi Wayang Purwa, weton Balai Pustaka, Bathara
Guru gelem nyembadani pepenginane Dewi Pramuni kang pengin dadi prameswarine.
Ananging ora kabul sakabehe,
amarga mung tata lair wae sing bisa dadi prameswarine Bathara Guru. Dene jiwane
ora bisa dadi prameswarine panguwasa tribuwana iku.
Amarga kasektene Bathara Guru,
Dewi Umayi lan Dewi Pramuni banjur ijolan raga. Jiwane Dewi Umayi manjing ing
ragane Dewi Pramuni, lan suwalike jiwane Dewi Pramuni manjing ing ragane Dewi
Umayi kang arupa raseksi.
Adhedhasar andharan ing buku
Ensiklopedi Wayang Purwa, weton Balai Pustaka, Dewi Pramuni (jiwane Dewi
Pramuni kang manjing ing ragane raseksi Dewi Umayi sabanjure antuk jejuluk
Bathari Durga kang tegese kuciwa, ala, ora nyenengake. Lan sabanjure Dewi Durga
dipacangake kalawan Bathara Kala.
Lan wiwit wektu iku, Bathari
Durga disembah dening para kang ngrasuk agama Durga. Bathari Durga katetepake
dumunung ing kayangan Krendayana. Kayangan iku sabanjure kondhang sinebut
pasetran Gandamayit/Ganda Umayi.
Bathari Durga antuk jejibahan nguwasani
para gandarwa, setan lan titah datan kasat mata liyane kang asipat durangkara.
Ing jagad pewayangan, wandane Bathari Durga iku arupa Rangkung.
Dene Dewi Umayi (jiwane Dewi
Umayi kang manjing ing ragane Dewi Pramuni) iku watake sabar, rasa pangrasane
alus sarta landhep, adil, wani mbelani bebener, tanggung jawab, bekti mring
sisihane lan gemati marang anak turune.
Ing lakon carangan Sudamala,
Bathari Durga antuk ruwat lan bisa luwar saka wujud raseksine dening Sahadewa.
Bathari Durga sabanjure palakrama kalawan Bathara Kala lan peputra Dewasrani.
Ing jagad pedhalangan,
Dewasrani iku putrane Bathari Durga lan Bathara Guru. Bathari Durga duwe hak
paring bebana marang sapa wae kang nyembah dheweke.
Ing lakon Sumbadra Larung,
Bathari Durga paring pangestu marang pepenginane Burisrawa kanggo nresnani Dewi
Sumbadra. Ing lakon Pancawala Lena, Bathari Durga mbiyantu Leksmana
Mandrakumara, pangeran pati ing Astina, lan paring pangestu marang pepenginane
Leksmana kang arep nglamar Dewi Pergiwati, putrane putri Arjuna.
Dene ing lakon Wahyu
Cakraningrat, Bathari Durga paring bebana marang Samba, putrane Sri Kresna, lan
paring pangestu mring gegayuhane kanggo ngrebut Wahyu Cakraningrat. Sapa kang
kasil ngrengkuh Wahyu Cakraningrat pinitaya bakal dadi raja gung binathara.
Ananging ing telung kedadeyan
iku, kabeh ora ana kang bisa kasembadan pepenginane. Kabeh gegayuhane para
satriya ing telu kedadeyan iku padha cabar. Iku amarga pepesthen tumrap sipat
jiwane kang adoh saka sing dipengini.
Bathari Durga dadi sesembahane
para kang nganut agama Durga kang duwe aturan lan paugeran dhewe. Miturut
Pustaka Raja Purwa kaya kang kapethik ing buku Ensiklopedi Wayang Purwa, weton
Balai Pustaka, cacahe agama kang nyembah dewa karana Bathari Durga dadi ana
wolu.
Kawolune yaiku agama Syiwa
(nyembah Sanghyang Syiwa/Bathara Guru), agama Sambo (nyembah Sanghyang Sambo),
agama Brahma (nyembah Sanghyang Brahma), agama Indra (nyembah Sanghyang Indra).
Sabanjure, agama Bayu (nyembah
Sanghyang Bayu), agama Wisnu (nyembah Sanghyang Wisnu), agama Kala (nyembah
Sanghyang Kala) lan agama Durga (nyembah Sanghyang Bathari Durga).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar